Aké matematické výzvy čakajú žiakov pri nástupe na VŠ? (…alebo ani nie)

Príprava na aprílové stretnutie Klubu bolo pre nás netradičná. No dobre, to je eufemizmus ako delo. Popravde, z príprav sme mali hlavu v smútku. Téma sa najprv presúvala, lebo projekt, na ktorom pracujeme, nepustil. Potom sme konečne naplánovali stretnutie a poslali pozvánky. Po odoslaní emailu nám viackrát prišla spätná väzba od učiteľov stredných škôl, že práve vtedy majú klasifikačnú poradu. Preto sa prihlásili predovšetkým učitelia základných škôl. Naši kolegovia, ktorí pripravili materiály na stretnutie, boli odvolaní na neurčito. Chvíľu sme rozmýšľali, čo a ako, ale rozhodli sme sa, že napriek všetkému sa s učiteľmi stretneme s prispôsobeným programom. A tým sme sa konečne dopracovali k správnemu rozhodnutiu. Nebolo nás veľa, ale o to srdečnejšia atmosféra sa vytvorila.

Ingrid najprv predstavila Minitabuľky, ktoré sú výsledkom diplomovej práce. Ide o praktickú pomôcku na nácvik operácií so zlomkami. Ich zvládnutie je kľúčom k správnej práci s výrazmi, a tá zase odomyká dvere do mnohých ďalších matematických dverí. Minitabuľky aj s ich vyhodnotením sú darčekom len pre tých učiteľov, ktorí sa na Klube zúčastnili.

Potom Jozef Doboš, profesor nášho oddelenia, predstavil svoj pohľad na Nových pomocníkov, ktorých na stretnutí vo februári prezentovala šéfredaktorka Martina Totkovičová. Ona sa samozrejme zamerala na pozitíva, my sme si dovolili poukázať na niektoré nedostatky, ktorých by si učitelia mali byť pri práci s nimi vedomí.

Jedným z nedostatkov, ktoré sa bežne v učebniciach vyskytujú, je nedôsledná práca so zaokrúhľovaním čísel. Najčastejšie sa pracuje „na dve desatinné miesta“, čo žiakom dovolí rozvinúť si pohľad na číslo π len ako konštantu rovnú 3,14. Táto „drobnosť“ neskôr robí šarapatu aj študentom na vysokej škole. Preto sme pripravili darček, ktorý je už pre všetkých učiteľov a môžete si ho stiahnuť tu: IracionalneCisla.