Zmeňme svet zlomok po zlomku

Koniec semestra aj záver školského roka majú osobité čaro chaosu a očakávania úľavy v podobe prázdnin. Naša kancelária sa pomaly mení na skleník, ale náš start-up týkajúci sa pestovania paradajok priamo na našich oknách zatiaľ nevzbudil pozornosť vedenia fakulty. Škoda, mohli sme byť v balíku. Ale to by sme možno už ďalej nič nerobili, a to by bola ešte väčšia škoda, lebo by sme nezažili ďalšie zaujímavé stretnutie KUM. Na stretnutí sme sa zamýšľali nad tým, čo vedie žiakov k úvahe, ktorá je znázornená na obrázku nižšie. Hľadali sme odpoveď na otázku: Ako žiakom pomôcť, aby im (ich) takéto úvahy nenapadli (nenapádali)?

Zaujímavú odpoveď prináša medzi našich učiteľov Jana Višňovská, ktorá aktuálne pôsobí na University of Queensland v Brisbane.

Hovorí o tom, že prvý kontakt žiakov so zlomkami je v kontexte krájania celku na rovnaké časti. Tento kontext má čosi do seba, pretože deti sa s krájaním stretávajú bežne. Avšak prináša výzvy, na ktoré je náročné pripraviť sa, i keď o nich učiteľ vie. Predovšetkým ide o to, že potrebujeme krájať na rovnaké celky aj rôzne veľké objekty (napr. 2 pizze). Tiež je náročné uchopiť zlomky väčšie ako 1, čo sa prejavuje v úvahách podobným tej z úvodu blogu.

Jana spolu s tímom výskumníkov a učiteľov, s ktorými spolupracuje, zavádzajú zlomky v kontexte merania priamo na vyučovaní v Mexiku aj v Austrálii. V tomto kontexte dávajú zmysel aj úlohy na delenie zlomkov, čo iné kontexty neposkytujú. Napríklad úloha: Máme ešte jeden a trištvrte litra mlieka a na jednu dávku pudingu potrebujeme pol litra mlieka. Koľko pudingov môžeme pripraviť?

Jana s nami zdieľa skúsenosť z triedy, kedy mali deti odmerať svoju výšku pomocou paličky. (Len aby ste si to vedeli lepšie predstaviť, ide o 24 cm dlhú bielu paličku, ktorá je hrubá približne ako štandardná ceruzka).

Skoro všetky deti povedali, že merajú 5 paličiek a kúsok, z čoho Jana urobila záver, že deti sú rovnako vysoké. To sa deťom samozrejme nepáčilo a spontánne tak vznikla potreba menších dielikov, z ktorých sa postupne vytvoril pojem zlomok. Toto je jeden z hlavných princípov Realistic math education – aby u detí vznikla potreba konkrétneho pojmu, a teda aby odpovede neprichádzali skôr ako otázky.

Počas stretnutia Klubu majú učitelia možnosť zažiť zavádzanie kmeňových zlomkov (s jednotkou v čitateli) pomocou strihania slamky tak, aby napr. dva kúsky slamky boli také dlhé ako jedna palička, ktorá je dlhšia ako slamka.

Ako je vidieť na fotkách, aktivita zaujala učiteľov a zo skúsenosti našej hosťky deti týmto spôsobom porozumejú pojmu zlomok do hĺbky.

Janka, úprimne Ti ďakujeme za čas a energiu, ktoré si do nás investovala. Si veľmi inšpiratívna a Tvoje nadšenie pre vec je veľmi nákazlivé. Skutočne sa tešíme na ďalšiu spoluprácu!