Náš pohľad : Matematika pre spolužiakov

Médiami aj Facebookom prebehla vlna informácií a súhlasných i nesúhlasných názorov týkajúcich sa učebnice Matika pre spolužiakov. 17. septembra 2018 bolo vydané oficiálne stanovisko Slovenskej matematickej spoločnosti, ktoré tu so súhlasom podpredsedu Slovenskej matematickej spoločnosti, Dušana Švedu, uvádzame v plnom znení. My sa s týmto stanoviskom stotožňujeme.

Inga a Veronika

Nasleduje list generálnemu riaditeľovi sekcie regionálneho školstva:

Košice, 17.9.2018

Vážený pán generálny riaditeľ,

Slovenská matematická spoločnosť, sekcia JSMF, so znepokojením prijala prezentáciu učebnice Matika pre spolužiakov v médiách, naposledy v učiteľských novinách, ako nástroja na výrazne skvalitnenie matematického vzdelávania na stredných školách. Stotožňujeme sa so stanoviskom (z recenzie) prof. Františka Kuřinu:

„Matematika není v knize vysvětlována skvěle. Není vysvětlována ani dobře. V učebnici se vyskytují nejen „chybky“, ale i vážné chyby. Rozsáhlá propagace knihy ve sdělovacích prostředcích klame naši rodičovskou, žákovskou, ale i učitelskou veřejnost. Teprve když si knihu někdo prostuduje, pozná rozpor mezi proklamovanými kvalitami a skutečnou hodnotou učebnice… kniha je naprosto odlišná od všech učebnic na našem trhu. To ovšem není její klad, ale spíše nedostatek… Matika pro spolužáky je didaktický podvod.“

Recenzia je zverejnená v časopise Pokroky matematiky, fyziky a astronómie, ktorý vydáva Jednota českých matematikov a fyzikov. So súhlasom prof. Kuřinu pripravujeme publikovanie recenzie v časopise Obzory matematiky, fyziky a informatiky, ktorý vydáva Jednota slovenských matematikov a fyzikov.

Slovenská matematická spoločnosť sa dlhodobo snaží presadiť systémové zmeny v matematickom vzdelávaní, o ktorých sme Vás informovali (naposledy na stretnutí so štátnou tajomníčkou 29. marca). Na ostatnom spoločnom stretnutí 17. apríla sme navrhli spôsob tvorby učebníc s využitím grantových schém, ktorý by bol otvorený vzniku kvalitných alternatívnych učebníc. Považujeme za potrebné zdôrazniť, že nie každé zjednodušenie je prínosom, že odbúranie argumentácie z matematiky je nekorektné, nebezpečné a škodlivé.

Pripomíname, že profil absolventa strednej školy vidíme v nasledujúcich princípoch – požiadavkách:

  1. Vedieť podstatu matematického poznatku, mať správnu predstavu, ovládať rôzne typy reprezentácie (porozumenie, hĺbka vedomosti je dôležitejšia ako formálne osvojenie učiva).
  2. Používať jazyk matematiky k zrozumiteľnému a logicky presnému vyjadrovaniu matematických myšlienok.
  3. Ovládať postupy a stratégie riešenia úloh a matematických problémov.
  4. Poznať význam, aplikáciu konkrétneho učiva mimo matematiky a vo vnútri matematiky.
  5. Robiť odhady, vyslovovať hypotézy, overovať ich platnosť, teda primárne nie vedieť dôkazy viet, ale mať presvedčenie o potrebe argumentácie a mať schopnosť odôvodňovania pravdivosti tvrdení na konkrétnych príkladoch.
  6. Mať presvedčenie, že matematika je všeobecná, každodenná činnosť človeka, potrebná pre rozvoj spoločnosti.

Boli by sme radi, aby si MŠVVaŠ osvojilo toto naše stanovisko a uplatňovalo ho aj pri zmenách systému tvorby učebníc (nie len pre vyučovanie matematiky) a v komunikácii s učiteľskou, žiackou i rodičovskou verejnosťou.

Dúfame, že aj s podporou pracovnej skupiny na ŠPÚ ku koncepcii vyučovania matematiky na základných a stredných školách a príprave maturitnej skúšky z matematiky nastane výrazný posun k naliehavým systémovým zmenám v matematickom vzdelávaní.

S pozdravom
Dušan Šveda
podpredseda SMS