Médiami aj Facebookom prebehla vlna informácií a súhlasných i nesúhlasných názorov týkajúcich sa učebnice Matika pre spolužiakov. 17. septembra 2018 bolo vydané oficiálne stanovisko Slovenskej matematickej spoločnosti, ktoré tu so súhlasom podpredsedu Slovenskej matematickej spoločnosti, Dušana Švedu, uvádzame v plnom znení. My sa s týmto stanoviskom stotožňujeme.
Inga a Veronika
Nasleduje list generálnemu riaditeľovi sekcie regionálneho školstva:
Košice, 17.9.2018
Vážený pán generálny riaditeľ,
Slovenská matematická spoločnosť, sekcia JSMF, so znepokojením prijala prezentáciu učebnice Matika pre spolužiakov v médiách, naposledy v učiteľských novinách, ako nástroja na výrazne skvalitnenie matematického vzdelávania na stredných školách. Stotožňujeme sa so stanoviskom (z recenzie) prof. Františka Kuřinu:
„Matematika není v knize vysvětlována skvěle. Není vysvětlována ani dobře. V učebnici se vyskytují nejen „chybky“, ale i vážné chyby. Rozsáhlá propagace knihy ve sdělovacích prostředcích klame naši rodičovskou, žákovskou, ale i učitelskou veřejnost. Teprve když si knihu někdo prostuduje, pozná rozpor mezi proklamovanými kvalitami a skutečnou hodnotou učebnice… kniha je naprosto odlišná od všech učebnic na našem trhu. To ovšem není její klad, ale spíše nedostatek… Matika pro spolužáky je didaktický podvod.“
Recenzia je zverejnená v časopise Pokroky matematiky, fyziky a astronómie, ktorý vydáva Jednota českých matematikov a fyzikov. So súhlasom prof. Kuřinu pripravujeme publikovanie recenzie v časopise Obzory matematiky, fyziky a informatiky, ktorý vydáva Jednota slovenských matematikov a fyzikov.
Slovenská matematická spoločnosť sa dlhodobo snaží presadiť systémové zmeny v matematickom vzdelávaní, o ktorých sme Vás informovali (naposledy na stretnutí so štátnou tajomníčkou 29. marca). Na ostatnom spoločnom stretnutí 17. apríla sme navrhli spôsob tvorby učebníc s využitím grantových schém, ktorý by bol otvorený vzniku kvalitných alternatívnych učebníc. Považujeme za potrebné zdôrazniť, že nie každé zjednodušenie je prínosom, že odbúranie argumentácie z matematiky je nekorektné, nebezpečné a škodlivé.
Pripomíname, že profil absolventa strednej školy vidíme v nasledujúcich princípoch – požiadavkách:
- Vedieť podstatu matematického poznatku, mať správnu predstavu, ovládať rôzne typy reprezentácie (porozumenie, hĺbka vedomosti je dôležitejšia ako formálne osvojenie učiva).
- Používať jazyk matematiky k zrozumiteľnému a logicky presnému vyjadrovaniu matematických myšlienok.
- Ovládať postupy a stratégie riešenia úloh a matematických problémov.
- Poznať význam, aplikáciu konkrétneho učiva mimo matematiky a vo vnútri matematiky.
- Robiť odhady, vyslovovať hypotézy, overovať ich platnosť, teda primárne nie vedieť dôkazy viet, ale mať presvedčenie o potrebe argumentácie a mať schopnosť odôvodňovania pravdivosti tvrdení na konkrétnych príkladoch.
- Mať presvedčenie, že matematika je všeobecná, každodenná činnosť človeka, potrebná pre rozvoj spoločnosti.
Boli by sme radi, aby si MŠVVaŠ osvojilo toto naše stanovisko a uplatňovalo ho aj pri zmenách systému tvorby učebníc (nie len pre vyučovanie matematiky) a v komunikácii s učiteľskou, žiackou i rodičovskou verejnosťou.
Dúfame, že aj s podporou pracovnej skupiny na ŠPÚ ku koncepcii vyučovania matematiky na základných a stredných školách a príprave maturitnej skúšky z matematiky nastane výrazný posun k naliehavým systémovým zmenám v matematickom vzdelávaní.
S pozdravom
Dušan Šveda
podpredseda SMS