Čakaný neúspech vs. Nečakaný úspech

Matematiku učím siedmakov. Dvanásť žiakov, všetci z prostredia, ktoré ich sociálne znevýhodňuje. Patrí medzi nich aj Anita. Na hodinách sedáva ticho, zapisuje si skoro všetko, čo píšeme na tabuľu. Na to, aby porozumela, potrebuje viac času a individuálnej pomoci ako jej spolužiaci. Jedna vec sa Anite nedá uprieť – jej snaživosť. Keď rozumie zadaniu a vie ako sa dopracovať k výsledku, neprekáža jej viackrát prepočítať tú istú úlohu, aby sa nakoniec dostala k správnej odpovedi. Aj tak väčšinou končí medzi poslednými.

Pred časom sme na hodinách pracovali s perspektívou. Z kociek sme stavali stavby a kreslili ich pôdorysy, bokorysy a nárysy. Zadala som žiakom úlohu a pozorovala, ako s ňou zápasia. Pre väčšinu bolo ťažké zakresliť 3D stavbu ako sériu 2D priemetov. Volali ma k sebe a pýtali sa, ako to majú kresliť. Náčrty priemetov boli rôzne skreslené, niekde niečo chýbalo, inde bolo čosi navyše. Keď som prišla k Anitinej lavici, vyvalila som oči. Mala načrtnuté všetky tri priemety. Všetky tri boli nakreslené správne! Nestáva sa často, že by Anita bola v niečom najlepšia z triedy. V ten deň sa jej to podarilo, a s poznámkou, že ako prvá z triedy zistila „ako na to“, sa Anite na tvári objavil úsmev plný hrdosti. Zvyšnú časť hodiny sa ani na chvíľu nezastavila.

Raz niekto prirovnal učenie k ryžovaniu zlata. Dni, týždne, mesiace sa pozeráte do plochej nádoby a nevidíte nič iba štrk a blato. No v tom štrku a špine, keď to najmenej čakáte možno nájdete zlatý nugát. A ten stojí za tú drinu.

Učebné osnovy, tabuľky, hodnotenia nám hovoria, aký je to úspešný žiak. Je veľmi jednoduché skĺznuť k tomu, že sa pri jeho hodnotení zameriame na všetko to, čo ešte neovláda. Na matematike pracujem so žiakmi, ktorí podľa školských kritérií možno nikdy nebudú považovaní za úspešných, za dosť dobrých. No potom sa stane niečo ako naša hodina perspektívy: prehliadaní a podceňovaní žiaci prekvapia spolužiakov, mňa, no a najmä seba. Za tieto momenty som vďačná, lebo ma to učí pozerať sa na úspech inými očami.

Anita v tomto momente objavila zlatý nugát – oblasť, v ktorej bola prirodzene dobrá. Rozmýšľam, ako svojim žiakom vytvárať príležitosti, pri ktorých budeme spoločne – aj my, aj oni – nachádzať zlato, ktoré je v nich ukryté.

© Daniela Sochorová

Daniela je začínajúcou učiteľkou matematiky a anglického jazyka a aktuálnou účastníčkou programu Teach for Slovakia. Učí na základnej škole, na ktorej je veľké percento detí z prostredia, ktoré ich sociálne znevýhodňuje. Na každej situácii hľadá to dobré. Môžete sa s ňou zoznámiť cez jej blogy 🙂